BOREAS

wonen op het water

Laatste nieuws

week55 06De stuurhut krijgt een vloer; we ronden het ijzerwerk in het achterschip zoveel mogelijk af

Brand in de machinekamer

Stuurboord

Zoals jullie misschien al op RTV Noord, of via de website van 112.nl hebben gezien, of in het Dagblad van het Noorden hebben gelezen, heeft er maandagochtend 18 mei brand gewoed op ons schip in aanbouw, de Boreas. De brand is ontstaan tijdens het aflassen van de vloer boven de motorruimte. In de motorruimte is ook een grote berging waar we sinds de verhuizing naar Waterhuizen veel spullen hebben opgeslagen. Elektriciteit kabels, touwen, grote blikken verf en thinner maar ook kostbare elektronica en gereedschap. En natuurlijk de hoofdmotor met alles erop en eraan.
Ons inziens stond alles daar alles veilig onder de stalen vloer, zolang er in de ruimten erboven nog gelast, gebrand en geslepen moet worden.

Aldert is meteen met een brandblusser de motorruimte ingegaan. Hij heeft geprobeerd zijn adem in te houden en pas weer lucht te happen als hij “boven” kwam. Toen de tweede brandblusser leeggespoten en daarna nog twee. De vlammen bleven opkomen en toen heeft Aldert samen met Tiddo, die ons elke week een dag komt helpen, alle luchttoevoeren afgedicht met hout en tape. Door de zuurstoftoevoer af te sluiten, kon de brand niet verder ontwikkelen. Ondertussen is de brandweer gebeld. Die was binnen tien minuten ter plekke.

De motorruimte ingaan via het luik waar Aldert naar binnen is gegaan, wilde de brandweer absoluut niet; te gevaarlijk. Er is een groot luik boven de motor en dat luik is in een noodtempo opengemaakt. Ondertussen zijn veel zaken naar buiten gegooid en wonder boven wonder is geen van de verfblikken  of thinner geëxplodeerd (het had allemaal veel erger kunnen aflopen).

brand1 brand2 brand3 brand4 brand5 zuurstof

Inmiddels zijn Tiddo en Aldert naar de meegekomen ambulance gebracht. Tiddo heeft relatief weinig rook binnen gekregen maar Aldert had inmiddels ademhalingsproblemen en is met de ambulance naar het UMCG gebracht. Tijdens het vervoer heeft hij meteen zuurstof gekregen maar dat leverde aanvankelijk geen verbetering op. Zijn bloedwaarden zijn gemeten en eenmaal in het ziekenhuis is het zuurstofgehalte gedurende een half uur opgevoerd tot 100%, waardoor Aldert zich snel stukken beter ging voelen. Daarna zijn de bloedwaarden opnieuw gemeten en die waren weer normaal. Men heeft diep in de luchtwegen nog eventuele roetdeeltjes gezocht maar gelukkig niet gevonden. Ook de longen zagen er op de foto goed uit.

Ondertussen heeft de brandweer na ongeveer 40 minuten het sein ”brand meester” gegeven. Er lag inmiddels 500 liter water in de motorruimte (en schuim en veel rook). Niemand mocht de ruimte nog in en Tiddo hield daar toezicht op. Ondertussen maakt hij foto’s van de situatie.

Inmiddels is er ook een expert van onze verzekeraar TVM gekomen, die de schade op heeft genomen. Tiddo heeft Aldert uit het ziekenhuis gehaald en weer naar de boot gebracht om met de expert te overleggen. Om half drie is de brandweer nog eens komen controleren en goed vier uur kwam Aldert naar huis.

Zoals jullie je misschien voor kunt stellen zijn we behoorlijk aangedaan door de hele situatie. Sinds gisteren is er weer op de boot gewerkt maar Aldert neemt extra tijd genomen om thuis bij te slapen en van de schrik te bekomen.

Inmiddels heeft onze verzekeraar TVM laten weten 90% van de ontstane schade te willen vergoeden, hoewel ze daar volgens de kleine lettertjes, niet toe verplicht zijn. De brandbare materialen hadden op minstens 10 meter van laswerkzaamheden moeten staan en er had een brandwacht bij moeten zijn.
Aldert staat tijdens het lassen er altijd bij om toezicht te houden, maar was nu even weggeroepen en stond naast de boot. Een ongeluk zit in een klein hoekje en we zijn dankbaar dat het zo goed is afgelopen.

Hoe nu verder…
Binnenkort komt er een bedrijf de machinekamer schoonmaken en kunnen we beginnen met de lijst samen te stellen van alles wat brand en roetschade heeft. Het eerste item hebben we al: de bril van Aldert die we onder het motorluik terug hebben gevonden. Een beetje gesmolten en de glazen door de hitte dof geworden….

Laatste nieuws verder bij "BOUW"

 

 

         ORIGAMI workshops                                                                        

 

            tekens Vouwen

 

V1
Vooruitlopend op workshops geven aan boord van de Boreas, is Anne alvast begonnen.

 

 

                                                               

         

 

 

Copyright © 2019. Boreas.